Om at flytte på ældrecenter
Når du er tildelt en bolig på et ældrecenter i kommunen, starter en proces.
Du inviteres til et indflytningsmøde, hvor vi taler med dig om dine forventninger til at flytte i egen bolig på centret.
Vi orienterer dig om alt det praktiske vedrørende indflytningen, herunder hvilke opgaver du og dine pårørende selv er ansvarlig for.
Du kan finde informationer om forløbet og alt det praktiske vedrørende indflytningen i menuerne herunder.
Når du får tilbudt en bolig, får du tilsendt en lejekontrakt, der blandt andet oplyser dig om den månedlige husleje og hvor stor indskuddet er.
Du modtager også en velkomstpjece og en ansøgning om boligstøtte.
Du kan søge boligstøtte digitalt her
Du kan beregne din boligstøtte her
Det bør du have med, når du flytter ind på et ældrecenter
Når du har møbleret din lejlighed, skal du desuden huske at medbringe tøj, hygiejneartikler, medicin, sengetøj m.v. inden indflytningen i boligen
Der udarbejdes en liste over beklædningsgenstande / ting, du skal huske at have med.
Et eksempel på pakkelisten:
- 10 sæt undertøj ( både sommer og vinter)
- 7 par sokker/ strømper/strømpebukser
- 7 par benklæder/nederdele/kjoler
- 7 skjorter/bluser
- Striktrøjer
- 3 sæt nattøj (hvis du normalt bruger det)
- Frakke sommer/vinter
- Sko til udendørs og indendørs brug
- 1 plaid
- Toiletartikler
- Barbermaskine/hårtørrer
- Neglesaks
- Rektal termometer
- Tandkrus
- Diverse indbo: møbler, køkkenudstyr
- Viskestykker
- Håndklæder
- Sengetøj
- Dyne og puder
- Duge, lyseduge
- Vaser, urtepotteskjulere
Hvis dit tøj skal vaskes på centret, skal det kunne tåle maskinvask. Alt tøj skal være mærket med lejlighedsnummer, som bliver udleveret på det enkelte center.
Indflytning på ældrecentret er du og dine pårørende selv ansvarlige for.
Har du spørgsmål i forbindelse med din indflytning, er du naturligvis altid velkommen til at henvende dig til personalet. I mange tilfælde er det desuden muligt, at få svar på mange af dine spørgsmål ved at gå til det enkelte ældrecenters side. Gå til oversigten over ældrecentre.
I dagene umiddelbart efter din indflytning vil dine kontaktpersoner på ældrecentret være særlige opmærksomme og behjælpelige i forhold til, evt. udfordringer, der skal håndteres i forbindelse med din indflytning.
Kontaktpersonerne vil introducere dig til hverdagen på ældrecentret, og de vil vise dig husets forskellige tilbud og muligheder.
Din indflytning på ældrecentret er du og dine pårørende selv ansvarlige for. Har du ikke pårørende eller bekendte, der kan hjælpe, og du selv er fysisk og/eller mentalt ude af stand til at koordinere en flytning, kan Ældrecentret yde hjælp til indflytningen.
Har du spørgsmål til din indflytning, er du selvfølgelig altid velkommen til at henvende dig til ældrecentret.
Inden du flytter ind på ældrecentret, er du og dine pårørende velkommen til at kigge forbi og se både din lejlighed og ældrecentret generelt.
Når du er flyttet ind, afholdes der inden for de første 14 dage, et møde med dig og dine pårørende.
Vi gennemgår i fællesskab din situation, og på det grundlag udarbejder vi sammen en helhedsvurdering, som er grundlag for tilrettelæggelse af den hjælp, du kan forvente at få.
Vurderingen danner desuden udgangspunkt for de aftaler, vi indgår om pleje, kontakt til læge, information af pårørende m.v.
Du kan finde yderligere information om plejeplaner m.m. i menuen under punktet Omsorg, Sundhed og Sygdom.
Vi tager udgangspunkt i vores check-liste, som kan ses her.
Når du har boet på ældrecentret i ca. 3 måneder, følger vi op på forløbet de første måneder
Vi har alle sammen vores helt egen livshistorie.
Det er ikke mindst denne historie, der gør os til de mennesker, vi er med en særlig identitet og med en særlig indstilling til livet.
Derfor er din livshistorie et rigtig godt afsæt for os på ældrecentret til at lære dig at kende og få en forståelse for de ønsker, holdninger og værdier, du har.
Når vi taler om din livshistorie på indflytningsmødet, spørger vi blandt andet om din familie og dine gode venner. Vi taler om, hvad du har arbejdet med, hvad du interesserer dig for, og hvad det er for ting, der har betydning for dig.
Vi vil også gerne høre om eventuelle skavanker og sygdomme, og hvis du har lyst, taler vi også om dine og dine pårørendes tanker i forbindelse med alvorlig sygdom, og hvad deraf følger.
Skriv eventuelt livshistorien sammen med dine pårørende, det giver ofte en god oplevelse.
Skabelonen til livshistorierne er forskellige fra sted til sted, kontakt det pågældende center for at få udleveret det dokument, du skal udfylde.
Her kan du se et eksempel på en skabelonen til din livshistorie.
I din bolig er der et køleskab med en lille fryser.
Derudover er der en plejeseng, og hvis der er behov for det også et sengebord i boligen.
Skal du bo i en ældrebolig, kan det være muligt, at du kan medbringe din egen seng.
Du kan ikke benytte din egen seng, hvis du er blevet bevilget en plejeseng enten af hensyn til din liggestilling eller af hensyn til personalets arbejdsstillinger.
Møblering af boligen sker efter eget valg, dog med forbehold for, at arbejds- og miljøreglerne skal overholdes.
Det betyder, at det er en god ide at drøfte indretningen af boligen med personalet på ældrecentret.
Det kan være en rigtig god ide, at indrette boligen på samme måde som borgeren kender det fra sin tidligere bolig.
Det giver mulighed for genkendelse og tryghed i at kunne finde sine ting i skuffer og skabe.
Hvis sengen har stået på en bestemt måde derhjemme, er det vigtigt, at den står på samme måde i den nye bolig.
Vi anbefaler, at indretning af boligen er afsluttet inden indflytningsdagen.
I forbindelse med din flytning på ældrecentret er der en række spørgsmål omkring din økonomi, som skal afklares.
Du er muligvis berettiget til at søge forskellige ydelser i forbindelse med indflytning i boligen.
Lån til indskud
Læs her hvilke betingelser du skal opfylde for at søge lån til indskud, og hvordan du ansøger om lånet. Det er Borgerservice, som udbetaler indskuddet, og som du kan rette evt. henvendelse til på telefon 99 74 12 22 man kl. 10-17, tirs.-fre. kl. 10-13.30.
Boligstøtte
Du kan beregne og søge om boligstøtte her. Det er Udbetaling Danmark, som udbetaler boligstøtte, og som du skal rette evt. henvendelse til. Se kontaktoplysninger her.
Enkeltydelse
Læs her hvilke betingelser der er, hvis du skal søge om at få udbetalt en enkeltydelse.
Det er Ydelseskontoret, som udbetaler og svarer på henvendelse til enkeltydelse. Kontakt ydelseskontoret på telefon 99 74 30 00, man. kl. 10-17, tirs.-fre. kl. 10-13.30.
Generelle spørgsmål om tilskud
Hvis du har spørgsmål vedrørende dine muligheder for at søge diverse tilskud til hjælp i forbindelse med din indflytning, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte Borgerservice på telefon 99 74 12 22 man. kl. 10-17, tirs.-fre. kl. 10-13.30.
Det er muligt at købe ” pakker” i forhold til tøjvask, rengøringsartikler og personlig pleje, hvilket vi anbefaler, da det er det nemmeste for både dig og personalet.
Det betyder, at vi sørger for vask af dit tøj (dog ikke tøj der kun må vaskes i hånden).
Du får udleveret tøjnumre, som vi beder familien om at sy i tøjet. ( Du kan også betale for at få det gjort, se det enkelte ældrecenter)
Ønsker du ikke servicepakkerne, er du selv ansvarlig for tøjvask og indkøb af de midler, der indgår i servicepakkerne.
8 af kommunens ældrecentre har deres eget køkken, mens 3 ældrecentre får leveret mad fra fælleskøkkenet Åkanden.
Der er stort samarbejde mellem de 8 køkkener og fælleskøkkenet Åkanden.
Lederen af Åkanden er konsulent for hele køkkenområdet.
Konsulenten afholder møder for køkkenlederne hvert kvartal, hvor der arbejdes for en fælles strategi på hele køkkenområdet.
God mad og gode måltider er væsentlige for ældres sundhed og velbefindende.
Personalet har en nøglefunktion i at skabe de bedst mulige rammer for det gode måltid, og er uddannet uddannet på det enkelte center som måltidsværter.
Se menuplaner og tidspunkter for måltider på det specifikke ældrecenter.
Alle beboere ernæringsscreenes ved indflytning og behov. Kosten sammensættes så den passer til den enkelte i forhold til vedkommendes behov.