Dine rettigheder og pligter
Som beboer på et ældrecenter har du både rettigheder og pligter, hvilket du kan læse mere om herunder.
Det er vigtigt for os, at de pårørende føler sig velkomne på ældrecentrene. De pårørendes engagement og deltagelse i det daglige liv på centret er et vigtigt aktiv for centret, og de pårørendes deltagelse kan i høj grad styrke trivsel og livskvalitet for såvel den enkelte ældre som for centret som helhed. Vi opfordrer derfor de pårørende til at tage aktivt del i centrets forskellige arrangementer og gøremål.
Forventninger til de pårørende
Der er en række opgaver i forhold til beboerne på centret, som ikke ligger inden for personalets ansvarsområde. Vi har derfor en forventning om, at de pårørende tager ansvar og er behjælpelig med at løfte følgende opgaver:
- Støtte til styring af beboerens økonomi.
- Som hovedregel er det de pårørende, der sørger for kørsel og ledsager ved læge-, tandlægebesøg og lignende.
- Er behjælpelig med ophængning af billeder og lamper i lejligheden.
- Indkøb af tøj og reparation af tøj.
- Mærkning af tøj med lejlighedsnummer.
- Vask af tøj som ikke kan vaskes i vaskemaskine, samt strygning af tøj.
- Vask af service efter eget brug.
- Forlader boligen når beboeren modtager personlig pleje.
Se også
Værdier for samarbejdet med pårørende
Pårørendegrupper for pårørende til demente
- Se kommunens rygepolitik her
- Vi anbefaler af sikkerhedsgrunde, at der ikke tændes stearinlys i lejligheden. De små fyrfadslys med LED-pærer kan være et hyggeligt alternativ.
- Når du har ærinder uden for huset, besøg og lignende, vil vi meget gerne have, at du orienterer personalet.
- Personalet må ikke modtage personlige gaver, pengebeløb, lån m.v. fra dig.
Personalet har tavshedspligt. Det betyder, at personalet kun efter aftale med dig kan videregive oplysninger af personlig karakter. Det betyder naturligvis også, at personalet aldrig drøfter forhold omkring andre beboere med dig.
Er der forhold, du er utilfreds med, er du altid velkommen til at henvende dig til ledelsen på ældrecentret. Konstruktiv kritik modtages altid gerne.
Spørgsmål vedrørende diverse ydelser kan rettes til Visitationen i Ringkøbing-Skjern Kommune på telefon 99 74 17 58 mellem 8.00-9.00 på hverdage.
Ønsker du, at klage over ældrecentret, ydelsesniveauet eller kvaliteten af de ydelser du modtager, kan du klage til:
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing.
Tlf.: 99 74 12 34
Telefonkontakt:
Tirsdag, torsdag og fredag kl. 10.00 – 13.30
Mandag desuden kl. 10.00 til 17.00
Du kan også sende klagen via sikker mail fra din digitale postkasse til Ringkøbing-Skjern Kommune.