Omsorg, sundhed, sygdom
Her kan du læse, hvordan vi sikrer dig omsorg og har fokus på din sundhed, samt hvordan vi tager os af dig, hvis du bliver syg.
I umiddelbar forlængelse af din indflytning på et ældrecenter i Kommunen udarbejder vi en plejeplan/døgnrytmeplan for den personlige pleje. Plejeplanen bygger på en sundhedsfaglig udredning, som vi udarbejder inden for de første 14 dage efter din indflytning på ældrecentret. Plejeplanen/døgnrytmeplanen bygger således på en samlet sundhedsfaglig vurdering af din situation med input fra dig, dine pårørende, sygeplejen, hjemmeplejen, lægen m.v.
Under procedurer kan du se mere om,
- hvem der er ansvarlig for de forskellige planer,
- hvad indholdet er i planerne, og
- hvad målsætningerne er for den sygeplejefaglige indsats i kommunens procedure for sygeplejefaglig dokumentation
link til procedure for sygepleje dokumentation under Politikker m.v.
Det skal understreges, at plejeplaner m.m. iværksættes i et tæt samarbejde med dig og evt. dine pårørende, og at du selvfølgelig altid skal give et positivt tilsagn til iværksættelse af en plejeplan, et plejeforløb o.l.
Se mere
Vejledning om patienters/beboeres retsstilling på plejehjem og i plejeboliger
Når du flytter ind på et af Kommunens ældrecentre, tilbyder personalet en ernærings-screening. De bruger ernæringsscreeningen til at vurdere, om du er underernæret, i risiko for at være underernæret, eller om du er i god ernærings-tilstand.
Hvis du har behov for kostvejledning, vil plejepersonalet i samarbejde med dig og evt. dine pårørende sammensætte en kostplan, hvor målet er, at du opnår en god ernærings-tilstand med øget livskvalitet til følge.
Hvis din livssituation forandres, og din ernæringstilstand som følge heraf ændrer sig, f.eks. i form af et vægttab, kan plejepersonalet i samarbejde med køkkenet gennem en kostplan hjælpe dig med at genvinde din normale vægt.
De forskellig ældrecentre i Kommunen får efter behov besøg af en fodterapeut.
Spørg personalet om fodterapeuten og om proceduren i forbindelse med eventuelt at modtage behandling – herunder betingelser for at få tilskud til fodbehandling.
Har du egen fodterapeut, kan du selvfølgelig, hvis du ønsker det, beholde ham/hende.
I Ringkøbing- Skjern Kommune ydes der hjælp til ukompliceret negleklipning efter behov i forbindelse med bad.
I relation til din indflytning på et af Kommunens ældrecentre udpeges to personaler som dine kontaktpersoner. Det er kontaktpersonernes opgave at være en støtte for dig, i forbindelse med din introduktion til livet på det enkelte ældrecenter.
Det er også i samarbejde med dig, og evt. dine pårørende, at dine kontaktpersoner udarbejder en plejeplan og handleplan, som har til hensigt at skabe de bedst mulige betingelser for at håndtere de sundhedsmæssige udfordringer, du evt. står over for.
Kontaktpersoner og beboere kan afholde statusmøder, hvor beboere og kontaktpersoner får mulighed for at drøfte stort og småt vedrørende livet på ældrecentret.
Du kan altid kontakte dine kontaktpersoner, hvis du har spørgsmål vedr. boligen, ældrecentret eller til din egen situation.
Du kan se mere i kommunens procedure vedrørende ansvar og kompetence for kontaktperson.
Skal du til køres til læge eller til en undersøgelse på sygehuset, har du formentlig brug for kørsel. Vi sætter stor pris på, hvis dine evt. pårørende vil være dig behjælpelig.
Har du ikke andre muligheder for transport, kan du give besked til ældrecentret, som så sørger for at bestille en taxa til dig.
Skal du til speciallæge eller til almindeligt lægebesøg, skal kørslen bevilges af Ringkøbing- Skjern Kommune. Du kan få udleveret et ansøgningsskema til kørsel på det enkelte ældrecenter.
Læs mere her om reglerne for kørsel til læge og speciallæge, find ansøgningen m.v.
Svært bevægelseshæmmede kan søge om handicapkørsel. Det gøres til myndighedsafdelingens telefon 99 74 17 58 (kl. 8-9 på hverdage).
Er du visiteret til handicapkørsel, kan du også bruge kørselsordning til private formål som fx besøg hos familie og venner, kørsel til tandlæge eller optiker. Hvis du har fået bevilget handicapkørsel, får du en del af udgifterne til kørsel dækket, men der er stadig en egenbetaling.
Læs mere
Du kan finde flere informationer om transport for handicappede her.
Har du ikke pårørende, der kan ledsage dig, er der en ledsagerordning tilknyttet ældresagen eller Røde Kors, som muligvis kan ledsage dig ved lægebesøg m.m.
Du kan få mere at vide hos personalet om ledsageordningen.
Du beholder som hovedregel din egen læge, når du flytter på en af kommunens ældrecentre.
Enkelte ældrecentre, har tilknyttet en fast læge, hvilket vil fremgå af de enkelte centers oplysninger.
Tandlæge/optiker:
Har du brug for en tandlæge eller optiker, er personalet på ældrecentret gerne behjælpelig med at finde en løsning.
Du kan læse om omsorgstandpleje her.
Med et livstestamente kan du tage stilling til livsforlængende behandling. Du kan få information om livsforlængende behandling/livstestamente samt få adgang til at udfylde et livstestamente på Sundhed.dk.
Din medicin opbevares i din bolig. Medicinen administreres efter den aftale vi indgår med dig. Hvis plejepersonalet skal hjælpe ved medicingivning, er det sygeplejersken/assistenten, der er ansvarlig for medicinhåndteringen.
Køber du eller dine pårørende håndkøbsmedicin til dig, vil vi meget gerne informeres, så vi kan tilføje medicinen til dit medicinkort. Det sker efter embedslægens anbefalinger.
Medicinen leveres på ældrecentret. Der er et gebyr for udlevering af medicin. Du betaler selv for din medicin og efter samme tilskudsregler som tidligere.
Læs mere her om tilskudsregler, og her kan du finde information om dosispakket medicin.
Det er altid en god ide både for dig, dine pårørende og personalet på ældrecentret at drøfte, hvilke tanker du gør dig, og hvilke ønsker du har i forbindelse med alvorlig sygdom og død. Hvis det falder naturligt, taler vi om dine overvejelser i forhold til disse ting allerede under indflytningssamtalen.
Vi vil meget gerne respektere dine ønsker, og det er derfor en god ide, at dine overvejelser skrives ned. Du kan orientere dig i Danske Bedemænds pjece ”Når nogen dør”. Du har også mulighed for at udfylde "Min sidste vilje", således at vi på ældrecentret og først og fremmest dine pårørende er informeret om dine ønsker i den forbindelse. Du finder pjecen her. Pjece min sidste vilje.
I tilfælde, hvor dødsfald indtræffer pludseligt og uforudset, underretter vi naturligvis som det første de pårørende.
Ved dødsfald, når lægen har udfærdiget en dødsattest, retter vi/ældrecentret henvendelse til boligselskabet/boligadministrationen og afmelder boligen. Vi sikrer også, at udbetaling af offentlige ydelser stoppes, og endelig afmelder vi aftaler med sygehus, læge, tandlæge.
Vi underretter også huset – personale og beboere – om dødsfaldet. Der flages på halv på dagen for dødsfaldet og i forbindelse med bisættelse/begravelse.
Det er de pårørendes opgave at kontakte bedemand, skifteret og afmelde telefon, tv-pakke, PBS og i øvrigt afbestille abonnement på aviser, blade m.m.
Hvis der ikke er en ægtefælle, er det skifteretten, der skal give tilladelse til tømning af boligen. Det er af hensyn til boopgørelse og til arv. Vi beder de pårørende tømme boligen senest 14 dage efter at skifteretten har givet boligen fri.
Hvis der ikke er tvivl om arvinger eller uenighed mellem dem, er det muligt at tømme boligen tidligere ved at udfylde blanketten "Erklæring-Plejeboliger", hvor det oplyses hvem der har ryddet boligen og hvor indbo opbevares indtil boet er berigtiget og skifteretsattest er udstedt.
Er du i tvivl om, hvad du må og ikke må i forbindelse med et dødsfald, skal du kontakte Skifteretten i Herning.
Du kan kontakte Skifteretten i Herning mandag til fredag (kl. 8.30-15.00) på telefon 99 68 60 00 (husk tlf. nr. skal være webtilgængelige) eller via Skifterettens hjemmeside.
Er afdødes økonomi af en sådan beskaffenhed, og er de pårørende ikke i stand til at påtage sig det økonomiske ansvar for begravelse/bisættelsen, kan der søges om begravelseshjælp.
I de helt særlige tilfælde, hvor der ikke er pårørende til afdøde, sørger ældrecentret for i samarbejde med Ringkøbing-Skjern Kommune at afdøde begraves/bisættes på værdig vis, og at afdødes bolig tømmes.
Har du spørgsmål til disse følsomme ting, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte personalet på ældrecentret.