Gældende fra november 2017
Kontaktpersonordninger i Sundhed og Omsorg, Ringkøbing-Skjern Kommune
En arbejdsgruppe i Sundhed og Omsorg bestående af enhedsledere og en sygeplejefaglig konsulent har udarbejdet et sæt principper for kontaktpersonordninger for området.
Principperne er udarbejdet på baggrund af et notat fra starten af 2016 hvor enhedernes praksis på området blev undersøgt. Resultatet af undersøgelsen var, at der generelt set var stor opbakning til konceptet om at bruge kontaktpersoner, men at der selvfølgelig i denne model også lå nogle svagheder. Disse svagheder kunne dog løses af konkrete tiltag, som også kom frem.
Formålet med de udarbejdede principper, som beskrives nedenfor, er at sikre ensartethed på tværs af Sundhed og omsorg, angående hvordan borgerne mødes i vores enheder og hvordan der sikres kontinuitet i borgerens forløb.
Hensigten har været at udforme et koncept for hvordan vi i sundhed og omsorg håndterer den pleje, omsorg og behandling, vi gerne vil give til borgerne, på en ensartet og kvalificeret måde.
- At beboeren oplever en tryg hverdag med hensyntagen til individuelle ønsker og behov.
- At kontaktpersonen skaber sammenhæng og helhed i borgerens hverdag, gennem grundigt kendskab til borgeren.
- At kontaktpersonen er i stand til at tilbyde, planlægge, koordinere og evaluere individuel pleje, omsorg og aktivitet ud fra borgerens sygdomme, handicap og ressourcer.
- At kontaktpersonen på plejecentrene udarbejder/ er ansvarlig for udarbejdelse af plejeplan, sundhedsfaglig udredning og handleplaner.
Kontaktpersoner
- Der skal altid være mindst 2 kontaktpersoner til 1 borger
- En social og sundhedshjælper og en social og sundhedsassistent/ sygeplejerske.
- Eleverne/ studerende er fungerede kontaktperson i det daglige, men beboeren bevarer alligevel sin faste kontaktperson.
- Ved særlige komplekse forløb, skal en sygeplejerske tilknyttes som kontaktperson.
Primære kontaktperson
- Skal være én navngiven person eller højst to
- Kan være enhver uddannet medarbejder der har direkte kontakt til borgeren i forbindelse med pleje eller behandling
Vedkommende skal have følgende kompetencer:
- Overblik
- Rummelighed
- Handleevne
- Evnen til at skabe struktur
Det skal være synligt i Nexus, hvem der er den primære kontaktperson for en borger.
Kontaktpersonen skal sikre:
- Sammenhæng og kontinuitet i borgerens forløb
- Løbende information mellem borgere og pårørende og enheden
- Løbende mål og forventningsafstemning
- Overholdelse af aftaler
- Langsigtet planlægning
- Kvalificeret overdragelse mellem enheder
Borgere og pårørende skal have oplyst et navn på en primær kontaktperson.
Der kan dog godt være for eksempel to medarbejdere, som fungerer som kontaktperson for borgeren eventuelt én sygeplejerske og én assistent eller hjælper.
Der skal være overensstemmelse mellem borgerens plejemæssige behov og kontaktpersonens faglige og personlige kompetencer.
Principperne gælder for alle enheder, der har ansvar for pleje og behandling af borgere i Sundhed og Omsorg.
I hjemmeplejen skal kontaktpersonens fornavn og et telefonnummer til hjemmeplejeenheden være synligt i borgerens hjem.