Spilleregler for samarbejde mellem frivillige og ...
(Indsæt enhedens navn)
Udarbejdet af:
Navn Efternavn
Afdeling, måned, år
Dette dokument er en del af spillereglerne for samarbejde mellem frivillige og ansatte i Sundhed og Omsorg i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Ved udarbejdelsen af spilleregler for samarbejde mellem frivillige og Sundhed og Omsorg, blev det besluttet, at der var behov for en lokal konkretisering af spillereglerne.
Dette er derfor et arbejdsdokument for enhederne i Sundhed og Omsorg, og de frivillige som arbejder tæt sammen med disse.
I dette dokument skal der lokalt tages stilling til en række emner, der er vigtige for et godt samarbejde mellem frivillige og kommune. Det er håbet, at enhederne og de frivillige udarbejder teksten i fællesskab.
Hvem gør hvad
Der er aftalt nationale spilleregler for samarbejdet mellem frivillige og offentlige organisationer. Disse spilleregler ses herunder og støttes af arbejdsgruppen, der har udformet spillereglerne og bør være udgangspunktet for det konkrete samarbejde i enhederne.
- Samarbejde med frivillige drøftes i MED-udvalgene
- Frivillige kan ikke overtage ansvar der er nedfældet i lovgivningen
- Frivillige udfører opgaver uden visitation eller registreringer
- Frivillige kan ikke pålægges referatpligt
- Der udarbejdes aftaler for frivillige på hver enhed
- De ansattes og de frivilliges forpligtelser er forskellige
- Ansatte løser opgaver nedfældet i lovgivningen
Hvilken organisering og arbejdsrelationer har vi valgt for at fremme den gode frivilligindsats hos os?
- Hvordan aftales konkrete skillelinjer mellem frivilliges og ansattes arbejdsopgaver?
- Hvordan er de frivillige organiseret hos os?
Hvordan sikrer vi os at aktiviteterne udformes så de møder borgernes behov?
Hvordan holder vi fokus på at fastholde og rekruttere frivillige med udgangspunkt i de frivilliges motivation og kompetencer?
Hvordan er disse opgaver fordelt mellem den frivillige og den kommunale side og hvorfor?
Hvordan ledes den frivillige indsats?
- Hvordan er rollerne fordelt mellem enhedsleder, frivillige og enhedens lokale kontaktperson?
- hvordan løses konflikter?
Gensidig anerkendelse
Hvordan sikrer vi gensidig anerkendelse af henholdsvis de frivilliges indsats og de ansattes arbejde?
Organisering
Er de frivillige organiseret i en selvstændig forening eller er de tilknyttet enheden?
Hvem står for hvad?
Hvilke fordele og ulemper indebærer den valgte organisering?
Introduktion af nye frivillige
Introduktion til arbejdspladsen er en vigtig del af anerkendelsen af de frivillige og er med til at skabe muligheder for godt samarbejde mellem frivillige og ansatte.
Hvem står for at introducere nye frivillige til enhedens arbejde og samarbejdet mellem frivillige og kommune hos jer? Hvad indebærer en introduktion hos jer?
Skal der laves en samarbejdserklæring hos jer vedrørende eksempelvis tavshedspligt, der underskrives af den frivillige og enheden? Ønskes der hjælp hertil så kontakt Brian Klausen.